Winkelinrichting

Iedereen die een winkel heeft of gaat beginnen is de inrichting een belangrijk aspect. Er komen veel zaken bij kijken om de beschikbare ruimte op de juiste wijze in te vullen. Daarbij zijn er vele mogelijkheden met allemaal een andere uitstraling en kostenplaatje. De uitstraling van de winkelinrichting is een belangrijk punt bij het maken van een keuze. Wanneer je luxe producten of diensten wilt gaan verkopen zal de uitstraling van de winkel luxe moeten uitademen. Voor budget producten moet de uitstraling juist goedkoop zijn zodat mensen het juiste gevoel krijgen als ze door de winkel gaan. De uitstraling van een winkel wordt door veel facetten bepaald. Denk hierbij aan de toonbank, wandstellingen, presentatierekken of bakken evenals de vloerbekleding en kleurstellingen. Daarnaast is een belangrijke factor de verlichting in de winkel. Hierbij is er verschil tussen warme tinten met een meer sfeervolle uitstraling of koel wit licht met een goedkopere uitstraling.

Locatie winkel

Om een beeld te krijgen over de verschillende facetten nemen we als voorbeeld de winkelinrichting van een kledingwinkel. Het begint met het kiezen van de juiste locatie van de winkel. Probeer een locatie te kiezen met veel traffic. Immers hoe meer mensen langs de winkel komen des te groter de kans op extra omzet. Houdt bij de keuze ook goed rekening met het nabij gelegen winkelaanbod en de concurrentie. Bepaal hoeveel ruimte nodig is voor je winkel want de prijs voor het huren van winkelruimte is één van de grootst kostenposten. In de regel is de prijs van een goede locatie hoger dan de mindere gebieden dus daarom is het belangrijk een afweging te maken tussen locatie en de kosten die hiermee zijn gemoeid. Dit is een moeilijk punt omdat van te voren heel lastig is vast te stellen of de hogere prijs ook leidt tot substantieel meer omzet. Daarom is het raadzaam om zoveel mogelijk informatie te vergaren van winkels in de buurt. Dit kan bijvoorbeeld door je aan te sluiten bij ondernemers- en brancheverenigingen. Deze hebben veel informatie en kunnen een goede bijdrage geven bij de keuzes die gemaakt moeten worden. Denk hierbij aan gemiddelde omzetcijfers, trends,mogelijke valkuilen enz. Daarnaast kan er informatie bij banken worden verkregen bij het indienen van een ondernemersplan. Deze hebben veel ervaring en informatie over vele branches en kunnen dit meenemen bij het toetsen van je plan. Al deze informatie samen met je eigen ondernemersgevoel zorgen voor een weloverwogen keuze.

 

Inrichten winkel

De volgende stap is de winkelinrichting van de winkel. Als voorbeeld nemen we een kledingwinkel maar de stappen welke doorlopen moeten worden zijn voor bijna iedere winkel van toepassing. Het begint met het bepalen van de route in de winkel. Waar komen klanten binnen en op welke manier kan ik ze het beste door de winkel laten lopen zodat de belangrijkste producten goed onder de aandacht worden gebracht. De routing is bij een kledingwinkel anders dan bijvoorbeeld een bakkerij of telecomzaak. Een belangrijk punt is hierbij ook het overzicht wat je hebt in de winkel. Het is prettig wanneer je de hele winkel kan overzien vanuit het afrekenpunt, de toonbank. Dit is afhankelijk van de vorm van de winkel en kan centraal in het midden, achterin of juist helemaal voorin de winkel zijn.
Daarnaast moeten de producten worden gepresenteerd. Dit kan op vele manieren en is vooral afhankelijk van de gewenste uitstraling. Zo worden er wandrailssystemen gebruikt voor de presentatie aan de muur. Deze lopen uiteen van een enkel wandprofiel tot luxe staanders. In deze wandrails kunnen ook legborden, hangstangen of frontpresentaties worden gemonteerd. Dit maakt deze systemen flexibel en eenvoudig aanpasbaar zodat de winkel eenvoudig opnieuw kan worden ingedeeld. In het midden van de winkel wordt er gebruik gemaakt van kledingrekken of gondola’s. Deze kunnen vast of verrijdbaar zijn en in verschillende uitvoeringen. Afhankelijk van het type middenpresentatie kan deze tevens worden ingedeeld met legborden en hangstangen. Een belangrijk punt bij het bepalen van het type middenpresentatie is de gewenste hoogte ervan. Zorg ervoor dat de middenpresentaties niet het zicht in de winkel belemmeren. Voor het uitlichten van bepaalde items kan er gebruik worden gemaakt van een design presentatie zoals een bijvoorbeeld kledingrek. Hiermee wordt de aandacht van de klant naar de specifieke producten getrokken. Dit kan overigens ook voor winkels met budgetartikelen. Hierbij kan een presentatie worden voorzien van een kleur of signing waarmee bijvoorbeeld aanbiedingen goed uitgelicht worden.
Het laatste aandachtspunt in de winkelinrichting zijn impulsaankopen. Deze goedkopere artikelen kunnen worden gepresenteerd in bijvoorbeeld een aanbiedingsmand of display. Deze wordt vaak voor de toonbank geplaatst zodat de klanten welke in de rij staan geprikkeld worden tot aankoop. Voor kleinere artikelen kan dit kan ook uitstekend door displays te plaatsten op de toonbank.

Conclusie

De belangrijkste punten bij de winkelinrichting en het beginnen van een winkel zijn nu de revue gepasseerd. Zorg ervoor dat deze aspecten goed worden overwogen en samen met gezond verstand en enthousiasme worden je ideeën samen een succesvolle onderneming.

Author: Peter

Share This Post On